بعد از وگان شدن چه تغییراتی در بدن رخ می دهند؟

به گزارش وبلاگ تربیت، روزیاتو/ هر چه می گذرد افراد بیشتری تصمیم به وگان شدن می گیرند. این کار نه تنها می تواند تغییراتی در بدن ایجاد کند بلکه اثر مثبتی هم بر کره زمین دارد. وگان ها می توانند تجربیاتی متفاوت از افراد گوشتخوار و گیاهخوار داشته باشند، از سلامت مفصل ها و استخوان های آن ها گرفته تا کیفیت خواب شان.

بعد از وگان شدن چه تغییراتی در بدن رخ می دهند؟

در ادامه می خواهیم ببینیم بعد hcyوگان شدن چه تغییراتی در بدن رخ می دهد.

1- ممکن است خواب بهتری داشته باشید

چون وگان ها در مجموع مواد غذایی فیبردار بیشتر و چربی های اشباع شده کمتر می خورند. تحقیقات نشان داده این شاید بهترین روش برای داشتن یک خواب خوب شبانه باشد. کسانی که رژیم غذایی گیاهی دارند احتمالاً کربوهیدرات های پیچیده کمتر می خورند. این کربوهیدرات ها باعث ترشح سروتونین می شوند، امری که به خوابیدن شما یاری می نماید. این بدان معنی است که خوردن مواد غذایی نشاسته دار مثل برنج و سیب زمینی پیش از خواب می تواند به برخورداری از یک خواب بهتر شبانه یاری کند.

2- ممکن است مقداری وزن کم کنید

تحقیقات متعدد نشان داده وگان شدن بر وزن بدن تأثیر می گذارد. در تحقیقی، هم افراد بزرگسال و هم بچه هایی که رژیم وگان داشتند پروتئین، کلسترول و چربی اشباع شده کمتری مصرف می کردند. بچه هایی که وگان بودند در مدت برگزاری پژوهش، به طور متوسط، 3/1 کیلوگرم وزن نموده بودند.

3- هورمون هایتان می توانند تغییر نمایند

سویا گرچه می تواند جایگزین مناسبی برای گوشت باشد، اما مصرف زیاد آن می تواند آثار منفی بر بدن داشته باشد. این امر زمانی رخ می دهد که به جای گوشت مرتباً از پروتئین سویا بهره ببرید. تحقیقات نشان داده مصرف زیاد سویا می تواند غده تیروئید را مختل کند، غده ای که کار کنترل و متعادل کردن هورمون های بدن را برعهده دارد. این امر می تواند به برهم خوردن تعادل هورمون ها منجر گردد، بنابراین بهتر است به دنبال جایگزین های دیگری برای گوشت باشید.

4- التهاب مفصل هایتان کمتر می گردد

مواد غذایی مانند کره، پنیر و برگرها به دلیل چربی اشباع شده زیادی که در خود دارند می توانند، باعث التهاب مفصل ها شوند. تحقیقات جدید نشان می دهد رژیم های غذایی گیاهی به ویژه رژیم وگان می توانند به برطرف نشانه های روماتیسم مفصلی یاری نمایند. یک علت این مسأله آن است که وگان ها چربی اشباع شده زیادی مصرف نمی نمایند و یک علت دیگر اینکه این افراد مواد غذایی ضد التهاب بیشتر مصرف می نمایند.

5- مواد غذایی مزه دیگری برایتان پیدا می نمایند

کنار گذاشتن رژیمی مملوء از مواد فاقد ارزش غذایی و فرآورده های حیوانی که نمک، چربی و قند زیادی دارد، می تواند بر پرزهای چشایی شما اثر بگذارد. با روی آوردن به یک رژیم غذایی گیاهی و قطع مصرف فرآورده ها و چربی های حیوانی، حساسیت پرزهای چشایی تغییر می نماید. این امر می تواند به معنی علاقمند شدن شما به مواد غذایی باشد پیش از این هرگز علاقه ای به آن ها نداشتید.

6- بیشتر نفخ می کنید

مصرف زیاد سبزیجاتی همچون کرم بروکسل، کلم بروکلی و کلم ممکن است باعث فراوری گاز بیشتر در معده گردد. این امر باعث نفخ می گردد چون بدن قادر به پردازش آن همه فیبر نیست. بنابراین توصیه می گردد در رژیم وگان آب زیاد بنوشید تا دستگاه گوارش تان بتواند مواد غذایی را به درستی هضم کند.

7- ممکن است پوست تان صاف تر گردد

مواد غذایی که می خوریم می توانند مستقیماً بر پوست ما اثر بگذارند. تحقیقات می گوید رژیم های غذایی گیاهی می توانند جوش ها را از بین ببرند و در مجموع سلامت پوست را ارتقا دهند. کاهش مصرف مواد لبنی و خوردن بیشتر مواد غذایی که آنتی اکسیدان طبیعی محسوب می گردد، ممکن است لطفی به پوست تان باشد. از قرار معلوم مصرف زیاد مواد لبنی ممکن است اثر منفی بر پوست داشته باشد که علت آن هورمون ها و استروئیدهایی است که به طور طبیعی در این محصولات وجود دارد.

8- بوی بدنتان تغییر می نماید

گرچه خوردن گوشت می تواند باعث آزاد شدن بوهای ناخوشایندی از بدن گردد، اما سبزیجات و حبوبات هم می توانند بوی بدن را تغییر دهند. بعضی سبزیجات مانند کلم و پیاز، گوگرد طبیعی زیادی در خود دارند. وقتی رژیم غذایی تان مملوء از چنین سبزیجاتی باشد، عرق و نفس تان بویی شبیه به مواد غذایی پیدا می نماید که در بدن تان تجزیه می گردد.

9- انرژی بیشتری پیدا می کنید

از قرار معلوم رژیم وگان می تواند به افزایش سطح انرژی یاری کند. هضم رژیم های غذایی گیاهی برای بدن ساده تر است، یعنی کار زیادی از آن نمی کشد. کار بیش از اندازه دستگاه گوارش باعث می گردد احساس سستی کنید و کم انرژی باشید. بنابراین با داشتن رژیم وگان می تواند انرژی بیشتری داشت و ممکن است متوجه شوید که بازدهی بیشتری در طول روز دارید.

10- ممکن است استخوان هایتان راحت تر بشنمایند

با رژیم وگان ممکن است نسبت به سایرین کلسیم و ویتامین دی کمتری داشته باشید. بر اساس تحقیقات جدید، این امر می تواند خطر پوکی استخوان را در شما بیشتر کند. در این حالت به دلیل کاهش تراکم استخوانی، استخوان ها راحت تر دچار شکستگی می شوند. یک دلیل این مسأله پایین تر بودن شاخص توده بدنی (BMI) وگان ها است، به همین دلیل، احتمال بروز شکستگی در لگن، پاها و ستون فقرات آن ها بیشتر است.

منبع: همگردی

به "بعد از وگان شدن چه تغییراتی در بدن رخ می دهند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بعد از وگان شدن چه تغییراتی در بدن رخ می دهند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید