خبرنگاران فروشگاه های روستا بازار در کشور راه اندازی می گردد

به گزارش مجله آزمون اول، مهاباد- خبرنگاران- معاون وزیر جهادکشاورزی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: فروشگاه های روستابازار با هدف رونق محصولات و تولیدی های بومی روستاییان در مناطق مختلف کشور راه اندازی می گردد.

خبرنگاران فروشگاه های روستا بازار در کشور راه اندازی می گردد

محمدعلی طهماسبی روز دوشنبه در جلسه آنالیز مسائل بخش کشاورزی تکاب با بیان اینکه راه اندازی این فروشگاه ها ابتکاری در راستای کوتاه کردن فاصله فراوری تا مصرف محصولات روستایی است، اضافه نمود: با راه اندازی و رونق فعالیت فروشگاه های روستا بازار توسط اتحادیه های تعاون روستایی در مناطق کشور، محصولات و فراوریات روستاییان بدون واسطه ضمن حفظ و صیانت از کیفیت کالا و با قیمت مناسب به مصرف کننده عرضه خواهدشد.

وی اظهارداشت: هم اکنون در استان های خراسان رضوی و خوزستان شاهد نمونه های موفقی از راه اندازی فروشگاه های روستا بازار هستیم و محصولاتی مانند خرمای مشهد و برنج عنبر بومی خوزستان اینگونه عرضه می گردد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به نقش محوری اتحادیه تعاونی های روستایی در راه اندازی فروشگاه های روستا بازار اعلام کرد: با اجرای این طرح مبادله کالا بین شبکه تعاونی روستایی و کشاورزی و اتحادیه های شهرستانی افزایش یافته و با حذف تقلب احتمالی در عرضه و فروش کالا، موضوع حفظ و افزایش ارزش اضافه نموده و برندسازی محصولات کشاورزی و دامی نیز با جدیت دنبال می گردد.

طهماسبی ادامه داد: اتحادیه های تعاون روستایی می توانند با ایجاد فروشگاه های روستا بازار در مناطق مختلف کشور، موجب حفظ و افزایش ارزش اضافه نموده محصولات کشاورزی و دامی و تجمیع و ارزشمند کردن سرمایه های کوچک روستاها شوند.

وی با آنالیز مسائل بخش کشاورزی و دامی تکاب افزود: با وجود کمبودها و کاستی های مختلف در این شهرستان، اقلیم کوهستانی، سرما و ارتفاع بالای 2هزار و 700 متر از سطح دریا، با اجرای طرح های زنجیره ای کم هزینه این شهرستان می تواند به قطب ایجاد انبارهای سرد تبدیل گردد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اعلام کرد: باید با دانش فنی و نوآوری از استعدادهای بالقوه منطقه برای تغییر محصول و اصلاح الگوی کشت در تکاب استفاده کرد و در این راستا جهت راه اندازی طرح های مکمل کشاورزی و صنایع وابسته تسهیلات مناسب نیز پرداخت می گردد.

فرماندار تکاب نیز در این جلسه گفت: محدودیت های ستاد احیای دریاچه ارومیه موجب تخصیص نیافتن حق آبه کشاورزی تکاب به میزان 42 میلیون متر مکعب از سد ساروق شده و اکنون تنها 3.5 میلیون مترمکعب از این حق آبه تخصیص می باید که از آن نیز استفاده بهینه نمی گردد.

امیر ستوده فر اضافه نمود: درحال حاضر یک هزار و 250 هکتار از پنج هزار و 700 هکتار از اراضی پایاب سد ساروق تکاب لوله گذاری شده و آماده اجرای طرح شبکه آبیاری زهکشی است که با تامین حق آبه این اراضی از سد ساروق کشت آبی در منطقه متحول خواهدشد.

وی با اشاره به وجود 230 هزار دام سبک و 15 هزار دام سنگین در تکاب اعلام کرد: با وجود ظرفیت دامی مناسب در منطقه، این شهرستان در تامین واکسن و خوراک دام با مشکل روبرو است و ایجاد سیلوی خوراک دام و سرمایه گذاری در این بخش در کنار تامین هزینه قیمت نهاده های دامی برای توسعه بخش دامپروری در تکاب لازم است.

فرماندار تکاب با بیان اینکه توسعه متوازن روستایی موتور محرکه توسعه همه جانبه کشور است، ادامه داد: کشاورزان و دامداران این شهرستان در شرایط سخت اقلیمی و جغرافیایی مشغول فراوری انواع محصولات هستند و حل مسائل آنان نیازمند تسهیلات و نگاه ویژه است.

ستوده فر با اشاره به افزایش همکاری و مشارکت مردم در توسعه عمرانی و کشاورزی شهرستان اظهارداشت: دولت با وجود تحریم های ظالمانه خدمات و اقدامات ارزنده ای برای توسعه بخش کشاورزی انجام داده است.

نماینده مردم شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه گفت: صنایع وابسته بخش کشاورزی و دامپروری در این شهرستان ها متناسب با ظرفیت ها و توانمندی های منطقه رشد ننموده و اکنون بعضی از این شغل ها به سمت رکود و نابودی می رود.

حسن همتی اضافه نمود: تخصیص حق آبه تکاب از سد ساروق برای مصرف های کشاورزی می تواند بسترساز رونق این بخش گردد و مسئولان باید در این زمینه اقدام جدی و ویژه انجام دهند تا از مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرهای عظیم جلوگیری شده و کشاورزان به دلیل کم آبی اراضی خود را رها نکنند.

وی اعلام کرد: رونق فراوری و اشتغال دربخش کشاورزی شهرهای تکاب و شاهین دژ نیازمند تقویت صنایع وابسته به این بخش و اعطای تسهیلات کم بهره و ارزان قیمت به روستاییان و بهره برداران است.

معاون وزیر جهادکشاورزی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در سفری یک روزه تکاب مسائل بخش کشاورزی این شهرستان را مورد آنالیز قرارداد.

تکاب در منطقه ای کوهستانی در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و دارای 60 هزار هکتار اراضی قابل کشت و 2هزار هکتار باغ میوه است که سالانه بیش از 200هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در این شهرستان فراوری می گردد.

در جریان سفر 2 روزه کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی و هیات همراه به آذربایجان غربی، همزمان 131 پروژه بخش کشاورزی با اعتبار بیش از 445 میلیارد ریال در استان به صورت ویدئو کنفرانس به بهره برداری می رسد و از 18 رقم دستاورد تحقیقاتی بخش کشاورزی رونمایی می گردد.

محمدعلی طهماسبی معاون وزیر جهادکشاورزی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران روز دوشنبه به شهرستان های تکاب و شاهین دژ سفر نموده بود.

تکاب در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایرنا
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 20562

به "خبرنگاران فروشگاه های روستا بازار در کشور راه اندازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران فروشگاه های روستا بازار در کشور راه اندازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید