مجمع عمومی طبق کدام بند اساسنامه تشکیل سازمان مالی را تصویب نموده است؟

به گزارش مجله آزمون اول، حسین قهار| موسسه غیرتجاری فدراسیون فوتبال یا همان سازمان مالی مهرماه سال گذشته به عنوان شرکتی خصوصی ثبت رسمی شد. درباره فعالیت های این شرکت در این مدت حرف و حدیث بسیار زیادی وجود داشت. انتقاد اصلی به مدیریت فوتبال کشور این بود که چرا با ایجاد چنین تشکیلاتی، هیچ شفاف سازی قانع کننده و اصولی شاهد نبودیم. نه تنها اخبار تشکیل این موسسه در سایت فدراسیون اعلام نشد، بلکه درباره سیاست های اجرایی و مکانیزم دقیق فعالیت ها هم هیچ کدام از مدیران شرح مناسبی به جامعه فوتبال ارائه ندادند. محمد صادق درودگر به عنوان مدیرعامل، محمود اسلامیان به عنوان رئیس هیات مدیره و اسماعیل خلیل زاده کلنگستانی (رئیس کنونی هیات مدیره استقلال) هم اعضای هیات مدیره و صاحبان امضای این موسسه هستند. حالا هم چند وقتی می گردد که تمام فعالیت های مالی فدراسیون برای درآمدزایی به این شرکت محول شده است و کارها در دفتر کاری شرکت موردنظر در خیابان آفتاب تهران در حال اجرا است.

مجمع عمومی طبق کدام بند اساسنامه تشکیل سازمان مالی را تصویب نموده است؟

ابهام عظیم درباره تشکیل سازمان اقتصادی اما اظهارنظر مدیران فدراسیون برای تایید ماهیت چنین تشکیلاتی به خاطر دریافت مصوبه مجمع عمومی فوتبال کشور است. آنها می گویند راه اندازی این تشکیلات با مجوز مجمع اجرا شده و هیچ کار غیرقانونی در این رابطه انجام نشده است.

اتفاق بسیار مهم اما اینجاست که درباره جزئیات فعالیت های شرکت در مجمع عمومی به اعضا شرحات قانع نماینده ارائه نشده است. اعضای مجمع فدراسیون فوتبال هیچ دخل و تصرفی در انتخاب اعضای هیات مدیره و دارندگان حق امضا نداشته اند! در این رابطه از مدیریت فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ انتظار می رود جهت شفاف سازی عمومی به صراحت اعلام نمایند مجمع عمومی طبق کدام اختیارات و بر اساس کدام بند اساسنامه تشکیل سازمان اقتصادی را تصویب نموده است؟

فوتبال باید بر اساس قانون اداره گردد و درست است که اعضای مجمع بالاترین مرجع تصمیم گیری در فوتبال کشور هستند اما باید طبق اساسنامه فدراسیون فعالیت داشته باشند. آنالیز تک به تک بندهای اساسنامه فدراسیون هم به خوبی مشخص می نماید که تصویب تشکیل سازمان اقتصادی فوتبال ایران از اختیارات مجمع نبوده و نیست و به نظر می رسد که هیچ کدام از اعضای مجمع هم از حوزه و حیطه اختیارات خود در زمان تصویب این طرح کاملا غیر قانونی اطلاع دقیق نداشته اند.

ماده 23 فدراسیون فوتبال تحت عنوان اختیارات مجمع واقعیت و عمق فاجعه اتفاق افتاده را به شکلی بهتر به همه ما نشان می دهد. طبق این ماده: اصلاح اساسنامه، وضع آئین نامه ها و مقررات ناظر بر اجرای اساسنامه، مشخص سه نفر ناظر از بین اعضا برای کنترل صورت جلسات مجمع قبلی به منظور اخذ تاییدیه از مجمع و همچنین نظارت بر مجمع فعلی، انتخاب رئیس فدراسیون، نواب رئیس، سایر اعضای هیأت رئیسه، خزانه دار و بازرس، مشخص سه نفر شمارنده آرا (در مواردی که رای گیری انجام می گردد)، تصویب گزارش اقتصادی سالیانه، تصویب برنامه و بودجه سالیانه، تصویب گزارش سالیانه فعالیت های رئیس فدراسیون، مشخص بازرس مستقل جهت رسیدگی به گزارش اقتصادی با پیشنهاد هیات رییسه، مشخص میزان حق عضویت، تصمیم گیری در مورد نامزدهای پیشنهادی هیأت رئیسه برای اعطای عنوان ریاست یا عضو افتخاری به افراد مورد نظر، پذیرش و تعلیق یا اخراج اعضا، رسیدگی به درخواست اعضا براساس مفاد این اساسنامه، انحلال فدراسیون.

پس طبق ماده 23، تصمیم گیری درباره تشکیل سازمان اقتصادی و تصویب آن در مجمع طبق هیچ کدام از اختیارات 13 گانه مجمع عمومی نبوده است و در این رابطه مجمع به شکلی فراقانونی مرتکب تخلف احتاقتصادی شده یا از حسن نیت اعضای مجمع سوءاستفاده شده است. مدیران فدراسیون فوتبال هم در زمان ارائه این طرح به مجمع قطعا اقدامی غیرقانونی انجام داده اند و اعضای مجمع را مجبور به تصویب طرحی نموده اند که از اختیاراتشان نبوده است.

به این ترتیب وقتی تمام ساختار اقتصادی فوتبال کشور به این شکل پر از ابهام به ثبت رسیده، این انتظار وجود دارد که مدیران یک بار برای همواره درباره مکانیزم دقیق اتفاقاتی که تا به امروز اتفاق افتاده است به جامعه فوتبال شرح بدهند.

نکته مهم دیگر این است که اعضای مجمع حضور درودگر، اسلامیان و خلیل زاده را به عنوان اعضای هیات مدیره و دارندگان حق امضا تصویب ننموده اند و اگر این انتخاب ها توسط هیات رئیسه فدراسیون هم اجرا شده باشد باز هم اقدامی قانونی نبوده است. چون تشکیل این سازمان اقتصادی به دلایلی که به آن اشاره کردیم از اساس ایراد قانونی داشته است.

اساسنامه فدراسیون هم فعالیت های اقتصادی را بر عهده کمیته بازاریابی گذاشته است که سال ها فعالیت هایش با انتقاد و شکست همراه بود.

با وجود این شرحات و شناختی که از مدیران فوتبال کشور وجود دارد که هیچ انتقادی را بر نمی تابند، باید دید آیا نهادهای نظارتی و حتی اعضای مجمع عمومی متوجه اشکالات به وجود آمده خواهند شد؟

به هر حال فکرش را بکنید اگر فعالیت های سازمان اقتصادی با شکست همراه گردد، آن وقت کدام مسوول جوابگوی فجایع اتفاق افتاده خواهد بود؟

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 8951

به "مجمع عمومی طبق کدام بند اساسنامه تشکیل سازمان مالی را تصویب نموده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجمع عمومی طبق کدام بند اساسنامه تشکیل سازمان مالی را تصویب نموده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید