می خواستند ابروی نیما را درست نمایند، چشمش را کور کردند!

به گزارش مجله آزمون اول، باید از این همه تعلل تعجب کرد که با مدیریت کلان و حضور مستقیم شهردار، شرایط خانه شاعری جهانی پس از وعده های بسیار همچنان اسفبار است. باور کنید خانه نیما به زیباسازی احتیاج ندارد، هیاهوی تبلیغاتی و بدون عمل را دیگر نمی توان باور کرد. از یک سو می گویند اقدامات حفاظتی مانند احیای بخش هایی از پشت بام اجرا شده، اما امروز هیچ خبری از ناودان و شیروانی خانه نیست!

می خواستند ابروی نیما را درست نمایند، چشمش را کور کردند!

به گزارش خبرنگاران، غیب شدن بازسازیگرانِ خانه نیما را شاید از اوایل امسال گوشزد نموده بودند، خانه ای که بعضی می گویند قبل از شیوع کرونا هم دیگر بازسازیگر به چشم ندید تا همین روز گذشته 11 دی که دو نفر به ظاهر مسوول یا کارشناس به خانه سر زدند، ولی هیچ کدام دلیلی برای ریزش نکردن سقفی که بیش از یک سال از شروع آوار شدنش در میانه خانه می گذرد، نیست.

خانه نیما یوشیج - پدر شعر نو فارسی - که در طول حدود سه سال گذشته دردسرها و حاشیه های مختلفی را تجربه کرد، از خروج از ثبت خانه گرفته تا مالکی که می خواست آن را تخریب کند و در نهایت فکر ایجاد سفره خانه به سرش افتاد تا خریدِ خانه توسط سازمان زیباسازی و قول هایی که برای بازسازی و احیای آن در خرداد سال گذشته توسط رییس سازمان زیباسازی متبوعِ آن، هنوز در سکوت راهی جز متروکه شدن بیشتر ندارد و گاهی صدای اعتراضِ علاقمندان به نیما و هنرهایش این خانه از فراموشی کامل نجات می دهد.

طبق تصاویر و توضیحاتی که هر روز از فرایند بازسازی که نه، بی توجهی به این بنای تاریخی و مهم می گذرد، به نظر می رسد قصد داشتند ابروی خانه را درست نمایند، چشمش را هم کور نموده اند و حالا خانه نیما حتی نه سقف دارد و نه شیروانی.

محمد عظیمی - نیماپژوه و نماینده انجمن های دوستداران میراث فرهنگی مازندران -که از زمان متروکه بودن خانه نیما نسبت به این شرایط چندین بار اعتراض نموده بود، این بار بعد از آنالیز هایی که در طول چند ماه گذشته نسبت به سرنوشت این بنای تاریخی و مکان رویداد مهم درحوزه شعر فارسی داشت، از حناچی شهردار تهران خواست تا بدون هیچ هیاهوی تبلیغاتی، خانه نیما را از شرایط کنونی نجات دهند، خانه ای که در طول دو سال گذشته هر بار به دلیلی بازسازی و ساماندهی آن متوقف شده و گویا یک لایه تاریخی از آن کم می گردد.

او در ابتدای یادداشت خود که به صورت اختصاصی در اختیار خبرنگاران قرار داده؛ نخست جمله ای را به نقل از نیما یوشیج آورده که در تمام این اراضیِ وسیع، یک خانه کوچک هم که اختیارِ آن با من باشد، ندارم و سپس یادداشت خود را این طور ادامه داده است.

شصت و یک سال از خاموشی پدر شعر نوین ایران گذشته است، اما برای بزرگمردی که نام بلندش در لیست مشاهیر دنیا به ثبت رسیده، چه کار شایسته ای نموده ایم!

جناب آقای حناچی! نمی توان به همت بلند شما در خرید خانه نیما که فراز و فرودهایی را پشت سر گذاشته و دلهره تخریب را به نوید ایجاد موزه ای درخورِ یگانه خانه شاعر در پایتخت ایران تبدیل کرد، بی اعتنا باشیم. اما تا گشایش آن خانه چقدر باید منتظر بود تا وعده های سازمان زیر نظر شما و شهرداری تهران به نتیجه ای عملی برسد؟

از 10 خرداد ماه سال 1398 تا به امروز چند بار وعده افتتاح خانه - موزه نیما یوشیج توسط سازمان زیباسازی داده شده است؟

در 18 خرداد ماه سال 1398 اعلام شد که خانه نیما یوشیج همزمان با روز میلاد این شاعر یعنی 21 آبان رسما افتتاح می گردد.

یکم آبان ماه مدیرعامل سازمان زیباسازی اظهار داشت که به دلیل تداخلی که در انجام بعضی کارها داشتیم، نتوانستیم در نیمه نخست امسال اقدامات مورد احتیاج برای ساماندهی و تجهیز خانه نیما یوشیج را به نتیجه برسانیم.... به دلیل تداخل در بعضی از پروژه ها، مانند افتتاح خانه تاریخی مینایی به عنوان موزه ولی عصر (عج) و خانه موزه معماریلرزاده که تصمیم بر افتتاح آن ها در هفته تهران بود، فرصت برای تهیه ساماندهی خانه نیما فراهم نشد، بنابراین کوشش می کنیم خانه نیما را با کاربری فرهنگی مناسب تا انتها سال آماده کنیم.

21 آبان نیز سازمان زیباسازی به عنوان متولی بازسازی خانه نیما اظهار داشت که 24 تیم اجرایی در کار بازسازی و بازسازی خانه نیما مشغول به فعالیت هستند و ما در سازمان زیباسازی شهرداری تیمی را به کار گرفتیم تا سقف و شیروانی خانه نیما را در بازه زمانی کوتاه ایمن سازی کند، زیرا این احتمال وجود داشت با توجه به شروع بارش و وزیدن باد ریزش سقف رخ دهد. تیمی تخصصی روی بازسازی در و پنجره خانه، تیمی دیگر مشغول تراشیدن سیمان های کشیده شده روی آجرهای خانه هستند و برنامه ریزی ما به این گونه است که دیگر تیم های بازسازی و بازسازی با پیشرفت پروژه به کار اضافه شوند.

چند روز بعد یعنی 25 آبان سیاوش صابری - عضو هیأت علمی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران و یکی از افرادی که در زمان بازسازی این بنا مسئولیت داشت - در مصاحبه ای اظهار داشت در گام اول نقشه برداری بنا را در حال اجرا دارد و یکسری اقدامات حفاظت اضطراری نظیر احیای بخش هایی از پشت بام، شبکه ناودان ها و بازسازی بخش هایی از شیروانی هایی که دچار مشکل شده بود به جهت ضروری بودن صورت گرفته است.

17 اردیبهشت 1399 مدیر عامل سازمان زیبا سازی شهرداری تهران در تشریح آخرین شرایط بازسازی و بازسازی خانه نیما یوشیج واقع در منطقه 1 تهران با اشاره به این نکته که به همراه حجت نظری عضو شورای شهر تهران از مراحل بازسازی و بازسازی خانه نیما بازدیدی انجام شد، گفت: در حال حاضر کار بازسازی و بازسازی خانه نیما بر اساس برنامه ریزی از پیش معین شده در حال اجرا است و امیدوارم بتوانیم بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته تا 3 ماه آینده کار بازسازی و بازسازی خانه نیما یوشیج را تمام کنیم.

در تاریخ 20 شهریور 99 محمد جواد حق شناس- رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران - از خانه نیما بازدیدی داشته و از این که هیچ اتفاقی برای این خانه نیفتاده ،گلایه نموده است. او طی پیامی تصویری اظهار داشت که با وجود گذشت یک سال و نیم از تملک خانه نیما یوشیج، متأسفانه همکاران من در شهرداری و حوزه مدیریت شهری نتوانسته اند تعهدات خود را در رابطه با بازسازی و آماده سازی این مجموعه بر اساس انتظاراتی که کمیسیون فرهنگی شورا داشته، انجام دهند. او با اظهار تأسف از اینکه برنامه برای بازسازی این خانه به کندی پیش رفته است، گفت: به خاطر این اتفاق از طرف کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران از مردم عذرخواهی می کنم، زیرا این رویکرد قابل انتظار ما نیست.

پنجم آذر نیز سمیه فدایی نژاد - سرپرست معاونت فنی و طرح های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران - اظهار داشت که فرایند تهیه طرح آن از مهرماه امسال شروع شده و با توجه به احتیاجهای بنا و بر اساس طرح های مشاور و همچنین به منظور جلوگیری از آسیب به بنا، عملیات حفاظت و بازسازی اضطراری شامل بازسازی و استحکام بخشی سقف و ستون های آن شروع شده است.

حق شناس اما در مصاحبه چند روز گذشته خود یعنی پنجم دی نسبت به رها شدن خانه نیما و عملکرد عمرانی سازمان زیباسازی می گوید: بازسازی خانه نیما شروع شده است. عملکرد سازمان زیباسازی در حوزه عمرانی هم در حد انتظار من نبوده است. درباره این سازمان هم به مشکل اقتصادی برخورد کردیم. در عین حال ساختار به شدت بروکراتیکی دارد. درباره خانه نیما وقتی تملک شکل می گیرد بازسازی آن وارد یک فرایند طولانی شده و بالا و پایین ها و سختگیری های زیادی دارد، من متوجه این فرایند نشده و تعجب می کنم. این یعنی سازمان هنوز نتوانسته با احتیاجهای شهری خود را تطبیق دهد که مسیرها بتوانند روان تر، دقیق تر و منظم تر جلو بفرایند.

جناب آقای شهردار و اعضای شورای شهر تهران که از چهره های برجسته فرهنگ و میراث کشور بوده و سوابق مدیریت کلان این بخش را سال ها برعهده داشته اید!

باید از این همه تعلل تعجب کرد که با مدیریت کلان و حضور مستقیم شما، خانه شاعری دنیای پس از وعده های بسیار همچنان اسفبار است. گویا سازمان زیباسازی به هنگام تولد و خاموشی نیما به یاد این خانه می افتد. کما این که در شب تولد نیما شروع به تخلیه نخاله می نمایند و الوارهای چوبی را در میان حیاط قرار می دهند.

باور کنید خانه نیما احتیاج به زیباسازی ندارد و سازمان توسعه فضاهای فرهنگی که متولی چندین خانه تاریخی از جمله خانه - موزه جلال آل احمد بوده، باید تجربه شایسته تری را در کارنامه خود داشته باشد.

هیاهوی تبلیغاتی و بدون عمل را دیگر نمی توان باور کرد. چگونه می گردد که در آبان ماه سال 1398 عضو هیأت علمی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران اعلام می نماید که یکسری اقدامات حفاظت اضطراری نظیر احیای بخش هایی از پشت بام، شبکه ناودان ها و بازسازی بخش هایی از شیروانی هایی که دچار مشکل شده بود به جهت ضروری بودن انجام گرفته است، در حالی که امروز از ناودان و شیروانی خبری نیست.

جناب آقای حناچی! ما نگرانیم که پس از این همه وعده بی انتها، سرنوشت خانه نیما چه می گردد! آیا شرکت طرف قرارداد با سازمان زیباسازی از اطلاعات لازم برای بازسازی این بنا بهره مند است؟ چرا باید کسانی که تخصصی در بازسازی خانه های تاریخی ندارند، مورد استفاده قرار بگیرند؟ شما به عنوان متخصص این حوزه، مشاور انتها نامه دانشجویان بازسازی بنا هستید و به ظرافت های این رشته واقف هستید.

خواهش می کنیم به عنوان شهردار ارزشمند تهران و مهربان خانه های تاریخی که هر یک بخشی از هویت و فرهنگ سرزمین ما را به یادگار گذاشته و مامن شخصیت های نامدار ایران بوده اند را مورد نظارت مستقیم و توجه بیشتر قرار دهید.

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 20447

به "می خواستند ابروی نیما را درست نمایند، چشمش را کور کردند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "می خواستند ابروی نیما را درست نمایند، چشمش را کور کردند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید