کمبود تخت های بستری در تهران ، افزایش آمار مراجعات سرپایی کرونا

به گزارش مجله آزمون اول، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به افزایش آمار مراجعات سرپایی کرونا در تهران، از محدودیت تخت های بستری در پی ارائه خدمات همزمان به بیماران کرونایی و غیرکرونایی اطلاع داد.

کمبود تخت های بستری در تهران ، افزایش آمار مراجعات سرپایی کرونا

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایلنا، جلیل کوهپایه زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره شرایط بیمارستان های کشور به ویژه شهر تهران که گفته می گردد با کمبود تخت روبرو شده است، گفت: در هفته های اخیر، به ویژه از تیرماه، در تهران آمار فراوانی یا شیوع بیماری کووید- 19 رو به افزایش است. هر روزه در مراکز تحت پوشش ما آمار ترخیص شدگان نسبت به آمار بستری شدگان افزایش داشته، البته مراجعات سرپایی نیز با فرایند افزایشی همراه بوده است.

وی ادامه داد: البته بعضی از این مراجعات در بخش دولتی و مابقی در بخش خصوصی و کلینیک های 16ساعته است. در مجموع ما نسبت به روزهای اول تیرماه به صورت روزانه تعداد بیشتری مراجعه نماینده داریم که تست های مثبت در سطح ملی نیز همین مساله را نشان می دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران توضیح داد: ما همیشه با محدودیت در زمینه تخت های بستری روبه رو بوده ایم. به هر حال ما در کنار ارائه خدمت به بیماران کرونایی، بیماران غیرکرونایی را هم داریم که در حال درمان شدن و ارائه خدمت به آنها هستیم. اکنون شرایط مثل ایام عید نوروز نیست که در برهه تعطیلات درمانی بودیم. مردم برای بیماری های غیرکرونایی آن هم طی چند ماه گذشته به بیمارستان ها مراجعه ننموده اند. امکان دارد اگر بیشتر از این اقدامات درمانی یا تشخیصی این دسته از بیماران به تعویق بیفتد، سلامتی آنها نیز به خطر بیفتد.

کوهپایه زاده با اشاره به افزایش مراجعات کرونایی و ارائه خدمات همزمان به مردم در بخش غیرکرونایی گفت: خوشبختانه در حال حاضر دانشگاه های علوم پزشکی آمادگی بیشتری نسبت به روزهای اول اسفند سال 98 دارند و ما خیلی بهتر می توانیم بیماران کرونایی را در جهت درمان هدایت کنیم.

وی توضیح داد: از طرفی بیمارستان ها باید تریاژهای دوگانه ایجاد نمایند، یعنی یک تریاژ حاد تنفسی و یک تریاژ بیماران غیرحاد تنفسی در نظر بگیرند. علاوه بر این، بیمارستان ها باید اورژانس ها را که محل اول تماس با این بیماری هستند به شکلی تفکیک نمایند که بیماری حاد تنفسی در افراد مبتلا یا مشکوک به سایرین منتقل نگردد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: یا در بخش های درمانگاهی سعی شده با یاری مدیریت بیمارستان ها از راه فاصله گذاری مناسب، زمان بندی کردن کار درمانگاه ها و پخش کردن زمان در طول روز کمترین تراکم جمعیت حضور داشته باشد. به علاوه اینکه بعضی از کلینیک های مشاوره ای ما بدون دریافت هزینه از بیماران، آنها را هدایت می نمایند و در صورتی که به مراجعه ضروری احتیاج باشد، به بیمارستان ها معرفی می شوند تا از مراجعات سطحی کاسته گردد. به نوعی با این کار برای بیمار امنیت ایجاد می گردد تا بی جهت به بیمارستان مراجعه نکند.

کوهپایه زاده گفت: در حال حاضر پروتکل ها و تست های تشخیصی ما از سمت تست های مکرر به سمت تشخیص های بالینی رفته است، زیرا هم فراوانی این بیماری بیشتر شده و هم شکل مراجعات و علائم یک مقدار شناخته شده است، به این صورت که در بعضی از افراد بدون اینکه تست لازم باشد، مبتلا بودن شخص به کرونا روشن می گردد و از این جهت به تست احتیاجی نیست.

وی با بیان اینکه سعی می کنیم اغلب مراجعه نمایندگان را بستری نکنیم، گفت: در کوشش هستیم خیلی از افراد را در بیمارستان ها بستری نکنیم زیرا به صورت سرپایی می توان به آنها رسیدگی کرد و دیگر مسائل تردد و شلوغی تخت ها در بیمارستان ها را نخواهیم داشت. اگر این مساله رعایت نگردد، برای رسیدگی به آن دسته از بیمارانی که واقعا نمی توانیم آنها را مرخص کنیم و باید بستری باشند با مشکل روبرو خواهیم شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: تفاوتی که ما اکنون با روزهای اول داریم، این است که سعی می کنیم آن دسته از بیمارانی را که شرایط وخیم ندارند، بستری نکنیم و یاری کنیم در منازل خودشان ایزوله و قرنطینه شوند. اگر هم در منازل خودشان جایی ندارند، می توانند به نقاهتگاه هایی بفرایند که در شهرستان های اطراف تهران یا حتی در تهران پیش بینی شده است. این نقاهتگاه ها برای افرادی است که جایی برای مراقبت از خود ندارند و می توانند یک هفته تا 10 روز در آنجا بمانند.

وی به شرح بیشتر درباره نقاهتگاه ها پرداخت و گفت: تعداد نقاهتگاه ها نسبت به روزهای اول محدود شده، اما اکنون در شهرستان های رباط کریم، شهریار و بهارستان به صورت پایدار نقاهتگاه هایی برپا شده است. همچنین در تهران 2 نقاهتگاه داریم که یکی از آنها در بیمارستان بقیه الله و مورد دیگر نیز در یک مرکز در خیابان خالداسلامبولی است که اگر لازم شد سریعا از آنها استفاده می کنیم. ما قبلا این 2 نقاهتگاه را آماده نموده بودیم اما مورد استفاده قرار نگرفته بودند. اکنون این نقاهتگاه ها برقرارند و می توان از آنها استفاده کرد.

کوهپایه زاده در واکنش به اینکه گفته می گردد 50 درصد از افراد مبتلا به کرونا در بیمارستان ها بستری می شوند، گفت: از میان مراجعه نمایندگانی که به بیمارستان می آیند، شاید 15 درصد هم بستری نشوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره تجهیزات حفاظت فردی برای بخش درمان و کادر پزشکی گفت: من حداقل می توانم بگویم در دانشگاه علوم پزشکی ایران برای دانشجو، پرسنل و پزشک، ماسک های N95 مازاد هم داریم و مسئله ای در زمینه تجهیزات وجود ندارد.

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: quiz1.ir شناسه مطلب: 13648

به "کمبود تخت های بستری در تهران ، افزایش آمار مراجعات سرپایی کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود تخت های بستری در تهران ، افزایش آمار مراجعات سرپایی کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید